5 zajímavostí, které jste možná nevěděli o elektrokolech

Elektrokola v posledních několika letech způsobila na evropském i na našem trhu doslova převrat. Když byla uvedena na trh, drtivá většina populace si myslela, že se jedná o technickou zbytečnost, která najde v reálném životě jen minimální využití. V posledních letech se ale tento názor doslova diametrálně změnil a po elektrokolech je stále vyšší poptávka. V dnešním článku si představíme 5 zajímavostí, které stojí za zmínku a možná jste o nich ani nevěděli.

1. Poloviční námaha při jízdě

Nejdříve se sluší představit, jak vlastně elektrokola fungují. Kdo by si myslel, že jedou sama, bez lidského přičinění, je na omylu. K jejich pohybu je potřeba lidská síla, ale v porovnání s jízdou na klasickém kole jen zhruba poloviční. Šlapání totiž velmi výrazně usnadní elektromotor, který je napájen z akumulátoru. Stručně řečeno s pomocí elektromotoru bude jízda do kopce namáhavá asi jako jízda na klasickém kole po rovince.

2. Žádný řidičák

Ačkoliv je součástí elektrokol motor, podle zákona se jedná stále o klasické kolo, nikoliv o motorový dopravní prostředek. K jízdě tedy není zapotřebí žádný řidičák, jezdit se může po cyklostezkách a v jakémkoliv věku. Do 18 let je povinná přilba, pak už je to na vašem uvážení. A pozor – alkohol za řidítka nepatří!

 ocemsemluvi_01

3. Žádné olověné baterie

Velkou nevýhodou starších typů elektrokol byla jejich váha. Největší podíl na vysoké váze měly baterie, které slouží, jako napájení pro elektromotor. Staré olověné baterie zvýšily váhu kola i několik kilogramů. V současnosti využívají výrobci kvalitních elektrokol především Lithium-Polymerové baterie. V porovnání s olověnými mají mnohem menší váhu a také mnohem větší kapacitu. Na jedno nabití vydrží mnohem déle a rychleji se dobíjejí.

4. Náklady třeba jen 6Kč/100km

Každého samozřejmě zajímají provozní náklady elektrokol. Zda se vůbec vyplatí jejich provoz. Uvedeme si zde příklad nákladů na 100 km jízdy s pomocí elektromotoru. Na 100 km jízdy s pomocí elektromotoru mohou být provozní náklady (tedy množství spotřebované elektrické energie), jen 6Kč! Samozřejmě záleží na váze osoby, typu terénu. Elektrokola díky nízkým nákladům a vysoké efektivitě začali využívat i zaměstnanci České Pošty. Více zde.

ocemsemluvi_02

5. Do výroby se pouští i značky z jiných odvětví

Do oblasti výroby elektrokol se v současnosti pouštějí i značky, které známe ze zcela jiných průmyslových odvětví. Například Kentoya. Tato značka už nenabízí jen skútry, ale v posledních letech se pustila také do výroby elektrokol. Další značkou, která je proslavená v jiné oblasti, ale už se specializuje i na elektrokola je například Škoda.